PIN-UP Street Art
– En separatutstilling med Rolf M. Aagaard 17. – 30. oktober 2024
(Vernissage 16. oktober kl 19.00)
Rolf M. Aagaard, født 27. mars 1945 i Risør er en norsk fotograf bosatt i Oslo. Aagaard gikk i «lære» hos den lokale fotografen, Andersen i Risør fra 14/15-årsalderen og ble i 1962 ansatt i avisen Tiden i Arendal og jobbet der ett år. I 1963 ble han ansatt i Fædrelandsvennen i Kristiansand, og jobbet der fram til 1970. I mai 1970 begynte han som fotograf i Aftenposten hvor han arbeidet frem til 2007.
Aagaard har i tillegg til foto journalistikk hatt et stort engasjement for street art, som han har dokumentert i Norge og Europa og da spesielt i Barcelona og Berlin. Aagaard har reist som fotograf i store deler av verden gjennom hele sitt liv, og har også fått muligheten for å fotografere street art på sin reise rundt i hele verden. I 2007 ga Rolf M. Aagaard ut boken Street ART I 2007 – en samling av gatekunst fra flere byer i inn- og utland på eget forlag
Rolf M. Aagaard har gjennom flere år dokumentert denne sjangeren innenfor Street Art.
I perioden 17. – 30. oktober vil Kunsthallen Street Art Norge presentere over 40 verk som aldri tidligere har vært publisert.
Registrer datoen og har du lyst til å delta på vernissage, så meld deg på streetartnorge.no/skjema
Pin-Up: En historisk og kunstnerisk reise fra populærkultur til moderne uttrykk i Europa, Norden og innen Street Art.
Pin-Up-kulturen har sin opprinnelse på slutten av 1800-tallet, men den nådde sitt høydepunkt i første halvdel av 1900-tallet, spesielt under og etter andre verdenskrig.
Betegnelsen «pin-up» stammer fra det engelske uttrykket for å «pynte opp» eller henge opp bilder, som ofte var av lettkledde, men ikke eksplisitt seksuelle kvinner. Disse bildene ble populære som plakater, magasiner og reklamer. Pin-Up ble synonymt med femininitet, glamour og seksuell appell, men også et symbol på frihet, særlig i krigstidens USA hvor soldater ofte bar bilder av Pin-Up-modeller som en påminnelse om livet hjemme.
Pin-Up-kulturens utvikling i Europa
Mens Pin-Up var mest kjent i USA, spredte kulturen seg raskt til Europa, spesielt etter andre verdenskrig. I Storbritannia og Frankrike ble Pin-Up-modeller en del av populærkulturen gjennom film, magasiner og reklame, og kvinner ble ofte fremstilt i lignende stil som deres amerikanske kolleger. Kunstnere som Gil Elvgren og Alberto Vargas, som var pionerer innen sjangeren, inspirerte en ny generasjon av europeiske illustratører.
I Europa var Pin-Up også preget av en mer kunstnerisk og avantgardistisk tilnærming, særlig i Frankrike, hvor den ble blandet med surrealismen og den visuelle stilen fra fransk motekultur. Kunstnere som Serge Birault og Sorayama kombinerte det klassiske Pin-Up-uttrykket med en futuristisk og cyberpunk-estetikk. I motsetning til USA, hvor Pin-Up ofte ble assosiert med militæret, ble den i Europa mer sett på som en feiring av feminin skjønnhet og kunstnerisk frihet.
Pin-Up i Norden
I Norden tok Pin-Up-kulturen en litt annerledes form. Selv om den amerikanske påvirkningen var tydelig i blader som «Se og Hør» og tidsskrifter på 50- og 60-tallet, hadde nordiske illustratører en tendens til å fremstille kvinnene på en mer jordnær måte, ofte knyttet til natur, sport eller en mer avslappet livsstil. I Sverige og Danmark ble Pin-Up-modeller brukt i reklame for alt fra bilmerker til kjøkkenutstyr, med en viss humoristisk undertone. I Norge var stilen kanskje ikke like dominerende, men den fantes i magasiner og reklamer, og hadde sin plass i den populære kulturen.
På 2000-tallet opplevde Pin-Up en ny popularitetsbølge i Norden gjennom retrobølgen, med vintagebutikker, tatoveringer og burlesque-show som ofte trakk inspirasjon fra Pin-Up-kulturen. Dette ga Pin-Up en ny relevans i en moderne sammenheng, spesielt blant unge kvinner som omfavnet estetikken som en del av en motkulturell stil.
Pin-Up i Street Art
I moderne tid har Pin-Up funnet en ny arena i Street Art. Gatekunstnere over hele verden, inkludert i Europa og Norden, har begynt å inkorporere Pin-Up-ikonografi i sine veggmalerier og stensilarbeid. Pin-Up-stilen, med sine slående og fargerike fremstillinger av kvinner, sies å passe godt til Street Art-bevegelsens fokus på synlighet og provokasjon. Kunstnere som den franske Jef Aérosol og amerikanske Shepard Fairey har brukt Pin-Up-elementer i sine verk for å kommentere på moderne femininitet, forbrukerkultur og politikk.
I denne konteksten blir Pin-Up-kunst ofte omtolket for å inkludere forskjellige kroppstyper og mangfold, og det er ikke uvanlig å se street art som utforsker både den klassiske estetikken og samtidig utfordrer dens opprinnelige begrensninger.
Fra sin begynnelse som et uttrykk for glamour og femininitet i USA, har Pin-Up-kulturen utviklet seg og funnet nye tolkninger i Europa, Norden og innen Street Art. Mens den opprinnelige stilen var preget av idealiserte bilder av kvinner, har moderne kunstnere tatt Pin-Up i nye retninger, hvor den brukes som et verktøy for å utforske alt fra kjønn og skjønnhet til politikk og kunstnerisk frihet.
Få med deg denne unike PIN-UP Street Art utstillingen med Rolf M. Aagaard 17. – 30. oktober 2024
Velkommen!